Southern African Regional Poverty Network (SARPN) SARPN thematic photo
Country analysis > Angola Last update: 2020-11-27  
leftnavspacer
Search





 Related documents

World Food Programme (WFP)

Food assistance for education and health in conflict-affected communities of Angola
Ayuda alimentaria para la educaciСѓn y la salud destinada a las comunidades afectadas por el conflicto en Angola

World Food Programme (WFP)

20–23 February 2006

[ Share with a friend  ]

English Spanish
[Download complete version - 1.3Mb ~ 7 min (23 pages)]

Executive summary

WFP is adapting its assistance from humanitarian activities to longer-term programmes following signature in 2002 of a memorandum of understanding between the Government and the UniРіo Nacional para a IndependРєncia Total de Angola (National Union for the Total Independence of Angola) after 27 years of war. This protracted relief and recovery operation, which builds on the livelihood activities introduced in the preceding operation 10054.2, will assist food-insecure populations still recovering from the war, focusing primarily in the Planalto Central and peri-urban Luanda. From April 2006 to March 2009, WFP will assist 711,000 people with 108,952 mt of food. The Government of Angola is committed to contributing US$10 million in cash for this operation, principally in support of school feeding; WFP has requested the Government to review this pledge with a view to increasing its contribution significantly.

This operation incorporates the recommendations of the Office of Evaluation mission in February 2005, which provided in particular for (i) a three-year operation with a limited and diminishing, relief component, (ii) increasing partnerships with other United Nations agencies, the Government and non-governmental organizations in education and health under the Government’s draft Poverty Reduction Strategy Paper, and (iii) expanded and improved monitoring and evaluation systems for continuous assessment of programme implementation.

With support from United Nations agencies, the Government has emphasized (i) alleviating poverty and hunger, (ii) improving mother-and-child health and (iii) strengthening the education system. The WFP livelihood zoning exercise and food-security baseline survey have been used to select areas for interventions and identify beneficiary groups and to provide baseline information for use during this operation.

Programme priorities, corresponding to WFP’s Strategic Objectives 2, 3 and 4 include:

  1. greater focus on nutrition through support to mother-and-child health programmes and expansion of food-fortification programmes;


  2. enhanced coordination with the United Nations Children’s Fund on school feeding; and


  3. a livelihoods approach using food for work and food for assets to enable foodinsecure people to build community assets through partnerships with organizations involved in agriculture, healthcare and infrastructure rehabilitation.


[Documento entero - 763Kb ~ 4 min (25 pages)]

Sumário executivo

Tras la firma en 2002 del Memorando de Entendimiento entre el Gobierno y la UniРіo Nacional para a IndependРєncia Total de Angola (UniСѓn Nacional para la Independencia Total de Angola), al cabo de 27 aСЃos de guerra, el PMA estР± reorientando su asistencia de las actividades humanitarias a los programas a largo plazo. La presente operaciСѓn prolongada de socorro y recuperaciСѓn, que se basa en las actividades de restablecimiento de los medios de subsistencia emprendidas en la operaciСѓn anterior 10054.2, prestarР± asistencia a las poblaciones aquejadas por la inseguridad alimentaria que todavРЅa no se han recuperado del todo de la guerra, y se centrarР± principalmente en el Planalto Central y las zonas periurbanas de Luanda. De abril de 2006 a marzo de 2009, el PMA ayudarР± a 711.000 personas con 108.952 toneladas de alimentos. El Gobierno de Angola estР± comprometido a contribuir a esta operaciСѓn con 10 millones de dСѓlares EE.UU. en efectivo, principalmente en apoyo de la alimentaciСѓn escolar; el PMA ha pedido al Gobierno que revise esta promesa de contribuciСѓn con miras a aumentarla en medida considerable.

La operaciСѓn incorpora las recomendaciones de la misiСѓn de la Oficina de EvaluaciСѓn realizada en febrero de 2005 que, en especial, preveРЅan: i) una operaciСѓn de tres aСЃos con un componente de socorro limitado y decreciente; ii) el aumento de las asociaciones en las esferas de la educaciСѓn y la salud con otros organismos de las Naciones Unidas, el Gobierno y organizaciones no gubernamentales en el marco del proyecto de documento de estrategia de lucha contra la pobreza del Gobierno; y iii) la ampliaciСѓn y mejora de los sistemas de seguimiento y evaluaciСѓn para poder evaluar constantemente la ejecuciСѓn de los programas.

El Gobierno, con el apoyo de los organismos de las Naciones Unidas, ha hecho hincapiР№ en: i) la mitigaciСѓn de la pobreza y el hambre; ii) la mejora de la salud maternoinfantil; y iii) el fortalecimiento del sistema educativo. La actividad de zonificaciСѓn relacionada con los medios de subsistencia y la encuesta de referencia sobre la inseguridad alimentaria realizadas por el PMA se han utilizado para seleccionar las zonas de intervenciСѓn y los grupos beneficiarios, y facilitar informaciСѓn bР±sica para la presente operaciСѓn.

Las prioridades del programa, que corresponden a los Objetivos estratР№gicos 2,3 y 4 del PMA, son:

  1. atribuir mayor importancia a la nutriciСѓn mediante el apoyo a los programas de salud maternoinfantil y la ampliaciСѓn de los programas de enriquecimiento de alimentos;


  2. reforzar la coordinaciСѓn con el Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia en la esfera de la alimentaciСѓn escolar; y


Octoplus Information Solutions Top of page | Home | Contact SARPN | Disclaimer